Kwestionariusz jest propozycją pomocy dla rodziców, opiekunów i nauczycieli; jest przeznaczony do organizowania słownictwa dla dzieci, które rozpoczynają przygodę ze wspomaganiem komunikacji. Kwestionariusz ma na celu ułatwienie dokonania wyboru słów o największej mocy (najbardziej znaczących i ważnych słów). Wybrane słowa można umieszczać na tablicach komunikacyjnych, narzędziach odtwarzających głos, książkach komunikacyjnych lub wyrażać za pomocą znaków manualnych (gestów). Słowa, które zostaną wybrane mogą stanowić bazę słownictwa, jakim będzie się posługiwało dziecko. Co ważne, słowa wybrane w uważny sposób (na podstawie obserwacji preferencji dziecka, rozmów z opiekunami) zagwarantują dziecku sprawną i sprawczą komunikację, nie będą zbiorem kilkunastu przypadkowych słów. 

Chcąc zorganizować słownik dziecka w oparciu o kwestionariusz zastanów się: o co - w ciągu całego dnia - dziecko chciałoby Cię zapytać, poprosić, powiedzieć Ci o czymś. Następnie ułóż odpowiedzi na te pytania, oczekiwania, prośby i spisz wszystko, co uda Ci się ustalić. Jeśli o jakimś obszarze słownictwa będzie Ci się trudno wypowiadać - pozostaw to miejsce puste. Bezkarnie wykreślaj propozycje, które chcesz zamienić i wpisz w ich miejsca takie słowa lub wyrażenia, które rzeczywiście pasują do dziecka (np.: zamiast słowa "pociąg" użyj słowa "ciuchcia", jeśli takim posługujesz się w trakcie rozmów z dzieckiem).

 

Początek strony