Czasami trudno zorganizować bazę słownictwa dla osób niekomunikujących werbalnie. Wynika to albo ze zbyt krótkiego czasu obserwacji takiej osoby, albo z braku zachowania obiektywizmu; nierzadko organizując słownictwo proponujemy takie znaki, które są istotne...dla nas samych. Zdarza się również, że na tablicę komunikacyjną wkładamy słowa, które nie są funkcjonalne dla konkretnych ludzi - osobie, która nie korzysta z usług fryzjera proponuje się znak oznaczający "iść do fryzjera" lub "układanie włosów".

Aby słowa rzeczywiście spełniały swoją rolę, to znaczy były: bliskie (słowa, znaki, gesty dotyczą znaczących, codziennych aktywności i przedmiotów), atrakcyjne (słowa, znaki i gesty wyrażają chęć wykonywania interesujących czynności lub otrzymywania atrakcyjnych/potrzebnych sprzętów i przedmiotów) oraz półsekundowe (będziesz mógł zrobić lub podać wybranego COŚa w maksymalnie pół sekundy) proponujemy narzędzie ułatwiające zebranie istotnych słów.

Kategorie określone jako "szkolne" dostosuj indywidualnie do pacjenta - jeśli będzie to dorosła, pracująca osoba - zmień na "praca", "miejsce pracy" itd. Ilości miejsca w tabelce nie traktuj jako obowiązkowej do uzupełnienia, jeśli nie masz wiedzy na temat jakiegoś obszaru wymienionego w tabelce - nie uzupełniaj go na siłę.

 

Początek strony